close
تبلیغات در اینترنت
امــــام مــــهــــدى (عــــجــــل الــــلــــه تــــعــــالــــى‏ فــــرجــــه الــــشــــريــــف) در قــــرآن كــــريــــم

آرشيو مطالب

لینکستان
ســــایــــبــــری 313
مـــعـــبـــر شـــهـــدا
صَـــبــــاحَـــت
مــنــتـــظـــران فــــــــــرج
طرحی نو در مسابقه کتابخوانی
جـــوان انـــقـــلـــابـــی
مـــهـــراوه
ظـــهـــور - 313
مـعـبـر سـایـبـری هـمـراه رهـبـر
کــوی ابــوذر غــفــاری
صــالــحــیــن حــوزه صــدیــقــه کــبــری
قـــلـــم ســـایـــبـــری
یــــا مــــهــــدی ادرکــــنــــی
داستان های نماز
تـــــــرویــــــج بصـــــــیرت
بــــــــــــــوی حـــــــرم
عــلــمــدار ســایــبــری
بــه روز بــاشــیــد
کــــلــــرجــــی
مـــــاه کـــــربـــــلـــــا
آدانــــا دانــــلــــود
موسسه فرهنگی امام هادی
امــتــداد امــام
سبک زندگی شهدا
مــنــجــی وب
مـشـکـات الـزهـرا(س)
پـایـگـاه اخـتـصـاصـی مـداحـی اهـل بـیـت کـربـلـا
از نــســل آســمــان
عــلــقــمــه
مــولــا مــهــدی گــل یــاس
پایگاه فرهنگی مذهبی ذوالفقار
هـیـئـت مـحـبـیـن الـمـهـدی (عج)
بـدانـیـم کـه نـمـی دانـیـم ؟
جــهــاد ســایــبــری طــلــبــه
بــچــه هــاي خــيــلــي بــا حــال
طــــریــــق
پــــیــــرو
پـایـگـاه بـسـیـج مـسـجـد مـوسـی بـن جـعـفـر(ع)
زنــدگــیــنــامــه مــشــاهــیــر
ســــربــــاز ولــــایــــت
هـيـئـت قـرآن مـسـجـد مـوسـي بـن جـعـفـر(ع)
دنــیــای حــنــانــه
هـیـئـت مـذهـبـی مـنـتـظـران حـضـرت مــهــدی فـرخ آبـاد
عــــشــــق وطــــن 140
مــــردان بــــی ادعــــا...
❤قـرآن نـور الـهـی-:-قـرآن هـدیـه الـهـی❤
کـانـون فـرهـنـگـی شـهـیـد هـادی تـقـی لـو
نــیــوز گــونــاگــون
گــروه ســایــبــری عــمــار
مؤسسه قرآنی فاطمة الرسول امین شهر
جــنــبــش مــردمــي مــعــراج
۩✿☆هــشــتــمــیــن خــورشــیــد☆✿۩
عــشــق یــعــنــی یــه پــلــاک
جـبـهـه فـرهـنـگـي-مـذهـبـي امـام صـادق(ع)
Nedaye Daroon
چـــــــــادرم...
از دیــار گــیــت تــا مــشــهــدالــرضــا
ســربــازان امــام زمــان«عــج»
زنــدگــیــنــامــه مــشــاهــیــر
دل رهــــــــبــــــــر
مــــخــــتــــلــــف
امــام عــشــق=هــادی نــقــی
کـانـون فـاطـمـیـه مـیـنـاب
جــــنــــگ نــــرم
پــایــگــاه فــرهــنــگی بــشــیــران
پــایــگــاه ســایــبــری حــــبـــــل
لــــهــــوف
♥معبـــرسایبـــری بــــی سنگــــ♂ــر♥
بــچــه هــای مــلـاثــانــی
نــــگــــاهــــی و یــــادی
فــــروشــــگــــاه پــــارســــی
.::ولـایــــت رمــــز پــــیــــروزی::.
☀ گــــروه ظــــهــــور ☀
ســایــت جــامــع اعــیــاص
مــــشــــت پــــولـادیــــن
کــلــیــک هــای پــایــداری
عــاشــقــان ولـایــت
حــــريــــم آســــمــــانــــي
اقــــامــــه نــــمــــاز
حـوزه مـقـاومـت بـسـیـج دانـش آمـوزی بـالـاده
☫ســـفــر عـــشــق پــایــانــی نــدارد☫
مـا نــصل سـومـی هـا
ســایــت عــاشــقــان ظــهــور مــهــدی
گــــل نــــرگــــس
لــبــيــك يــا امــام خــامــنــه اي
پـايـگـاه فـرهـنـگـي مـذهـبـي بـاب الـحـوائـج
عـاشـقـانـه ای بـرای بـنـدگـان خـدا
کــوهــپــایــه اصــفــهــان شــهــرک فــاطــمــیــه (س)
كــــبــــوتــــر حــــرم
يــــا صــــاحــــب الــــزمــــان
كــــبــــوتــــران زمــــيــــنــــي
شــــمــــیــــم ظــــهــــور
شــــهــــیــــدان زنــــده انــــد
عــلـامــرودشــت تــاون
بــشــارت 110 ؛ وبــلـاگــی از جــنــس پــلـاک
بــــانــــک پــــیــــامــــک مــــهــــدوی
تــــبــــلــــیــــغ اســــلـام
لَــنَــهــدیَــنَّــهُــم سُــبُــلَــنــا
پــايــگــاه مــبــارزه بــا شــيــطــان
سائل-12
تــکــیــه گــاه جــان
چــــشــــم هــــای مــــنــــتــــظــــر
ســربــدارانــ
لــــبــــیــــک یــا خــــامــــنــــه ای
foxgraph | ســفــارش طــراحــی
گـــــ.ســربـند.ـــرافیـک
جامع ترین گالری عکسهای مذهبی و اسلامی
☫ رزمــــنــــده ســــایــــبــــری ☫
صــــدر
انــــس بــــا قــــرآن کــــریــــم
رازمـــــجـــــنـــــون
شــــهــــیــــد گــــمــــنــــام
مــــهــــدويــــت
.::وبــلـاگ ارزشــی بــصــیــرتــیــهــا::.
تــــا شــــهــــدا بــــا شــــهــــدا
کـانـون فـرهـنـگـی دانـشـجـویـی بـصـیـرت
عــــلــــوی اســـــتــــدلـالــــی
.::در مــــســــيــــر اوج::.
دلــــبــــخــــواه
اســــلـام، دیــــن جــــاویــــدان
پايگاه بسيج شهيد مظاهر رضائيان
غــــیــــرت عــــشــــق
حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی
بــــهــــتــــريــــن راه رســــيــــدن بــــه خــــدا
*مژده ظهور نزدیک است*
عــــطــــر کــــربــــلـــا
مــــنــــتــــظــران حــــضــــرت
اصــــحــــاب و انــــصــــار الــــمــــهــــدی (عج)
مــــحــــض رضـــــا عــــلــــیــــه الــــسّــــلـام
ســـمـــت مـــهـــدی (عـــج)║پــاتـــوق مــنــتـــظــران
تــــرنــــم عــــفــــاف
رازی در مــنــتــهــی الــیــه مــشــرق
شــهــدا رایــاد کــنــیــد بــاذکــر صــلــوات
گــــنــــجــــیــــنـــه هـــای گــــمــــشــــده
قــــصــــه ســــرداران
دوســــتــــــــ قــــرآنــــي
ســبــكــبــالـان عــاشــق كــوهــبــنــان
تــــخــــريــــبــــچــــي
پــایــگــاه بــســیــج شــهــیــد نــوروزی چــلــیــچــه
ثـــــقـــــلـــــيـــــــن
بــــاشــــگــــاه افــــســــران جــــنــــگ نــــرم
مـــعـــبـــر ســـایـــبـــری ولـــایـــت
هــــديــــه اي از مــــادر
☫رهــــبــــرم ســــیــــدعــــلــــی☫
☆*¨★`*☆دخترحوا☆*¨★`*☆
حــجــاب، پــــرچــــم مــقــابــلــه بــا تــهــاجــم فـــرهـــنـــگـــی
مــــــــــدد
ولــايــت فــقــيــه و حــكــومــت اســلــامــي
مــــنــــتــــقــــم
خــــدای مــــن
دلــــســــوخــــتــــگــــان
شـــیـــعـــه یـــعـــنـــی دســـت بـــیـــعـــت بـــاعـــلـــی
فـــــــطـــــــــرس
پـــایــگــاه خــبــری مــیــربــازار هــادی شــهــر
ســــــــاکــــــــن
دانــــلــــود صــــلــــواتــــی
پــایــگــاه اطــلـاع رســانــی هــیــئــت
حــامــیــان ولـایــت ســیــد عــلــی
زلـال گـــرافـــیـــکــــــ
حــضــرت زیــنــب کــبــری ســلــام الله عــلــیــهــا
عــطــش انــتــظــار
ســـلـــطـــان وفـــا
تـــــــرویــــــج بصـــــــیرت
ذوالــــفــقــار حــــــــیـــــــــــدر
بــه ســوی ظــهـــور
گــوهــرکــمــال ، حــجــاب بــرتــر
یــاقــوت ســرخ
کــانــون وبــلــاگ نــویــســان قــم
در جـسـتـجـوی واقـعـیـت
پایگاه فرهنگی اجتماعی مصاف
از علی تا سیدعلی(از کوفه تا تهران)
هیئت مذهبی خادمین حسین(ع) آبدانان
پايگاه تحليلي-خبري بــالاتـر از بالاترین
میر محمد حسین زاده تولون
چــتــر بــاز
پــیــروان ولایــت
*مـهـدی مـا*عـج
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
˙·٠●❤جنبش سبز❤●٠·˙
مــدافــعــان جــنــگ نــــرم
شهدا (حامد گ)
عــشــق دوازدهــم
چشم انداز ایران - سال 1404
حــجــاب
دخــتــران بـابـا عـطـا
گــدای فـاطـمـه(س)
اهــل بیتــــ
ولـایـتــــــ عـلــوی 12
مــعــرفــت انـسـان بـه خـدا
گــل نــرگــس
شهید احمد پلنگ نژاد
شــاهــد 73
عـاشـقـان کـلـام وحــی
☫☫☫رزمنده ســـایبری ولایــــــت☫☫☫
فـریـاد مـهـتـاب-حـامـی عـفـاف و حـجـاب
طلــــعت آدیــنــه
آمــوزش قــرآن کــریــم
نـــور مــعــرفـت
پنجره ی انتظار
انــتــظــار غـریـب
>>شرهانی
تــرنــم عــفــاف
.::فوزالعظیم::.
ســتــاره تــاریــکـی
تــســنــیــم
دفــتــر ســرخ
حــرم شــاه-بانکــ شعر و اشــــعار مذهبی
کریــــم آل طــــه
جبهه فرهنگی فاطمــــیون
سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان قائمشهر
یعلمون| بدانیم و عمل کنیم
او خواهد آمــــد....
حضرت مهدی«عج»
زندگی در جوانی
پایگاه فرهنگی ظهور قائم
شهیدان زنده اند
مــجــنــون الــحــســیــن
هــيــئــت فــدائــيــان امــيــرالــمــومــنــيــن(ع)-مــشــهــد
به نام او که پاکی باران مظهر وجود اوست
ندای معلول
الغــــوث
هیئت مکتب الزینب زنجان
گل شقایــق امیــر
امام خامنه ای (مدظله العالی)
بی سر کــــربلا
ان الارض یرثها عبادی الصالحون
یاوران الحجه «عج» نجف آباد
***منتظران حضرت قائم***
استحکام ایمان
کبــــوتر حــــرم
نسیــــم جمکــــران
پایگاه فرهنگی محبان علی اکبر سرابله
مینو جهان وب
خورشــیــــد
بچه های حــــــــــرم
اعوانه
آزاد اندیش
شهید حمید فیروزی
حديث اشك | اشعار اهل بيت عليهم السلام
معلمی از دیار سربازان
ضد گلوله
سلام
حجــــــــاب
آخر الزمان انتظار مهدویت
اگر تنهاترین تنها شوم باز هم خدا هست
واگویه های یک عاشق
طلبه با حجاب!!!
بوی دین
به سوی خدا
اسرائیل،مشق شیطان
.::طلبه پاسخگو::.
آریان بلاگفا
بسم رب الحسین
مرواریدی در صدف
شهدا را یاد کنید
::: سنگر سایبری سلوک معرفت:::
حضرت مهدی عج ........... دلتنگتم
نوای ذاکرین حسینی
سرباز سایبری حضرت امام خامنه ای
پایگا قرآنی دارالقرآن
هیئت مکتب العباس
نــــوري از بــــهــــشــــت
هاتف 313
افسر سایبری موعود
حاج فلاح تفتی
بهشت ارغوان
اخلاصی ها
توابین
رزمنده سايبري
تـ ع ـجیل
ثامن تـــــم مرجع قالب و ابزار
مقتدر مظلوم
بهترین بک گراندها
بوي سيب
گرافیک سرای نوین | دانلود | عکس
منذرين
IT NEWS

.::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::. .::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::. .::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::.
آرشیو لینک ها ارسال لینک
.:: حــمــایــت مــیــکــنــیــم ::.
تــــابــــلــــو اعــــلـانــــات

.::خــیــریــه هــمــت | اولــیــن خــیــریــه دیــجــیــتــال ایــران::.



امــــام مــــهــــدى (عــــجــــل الــــلــــه تــــعــــالــــى‏ فــــرجــــه الــــشــــريــــف) در قــــرآن كــــريــــم

مقدمه
 

بحث از ظهور پر بركت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه)، با استناد به آيات قرآنى، به مقدمه‏اى كوتاه نياز دارد.
اگر ما خواسته باشيم اين مسأله را از صريح آيات به دست آوريم، شايد خواسته‏اى بى مورد باشد. اساساً پيغمبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله از روز اول اين تذكر را به عامه مسلمانان داد و فرمود: قرآن داراى ظهر است و بطن؛
« ما من القرآن آية الا و لها ظهر و بطن(21)».
اين حديث از متواترات است، يعنى كتب حديثى اهل سنت و شيعه اتفاق دارند اين حديث از پيغمبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله صادر شده است.
سِرّ مطلب اين است كه قرآن كريم داراى دو جهت است كه بايد مورد عنايت قرار گيرد.

مطلب اول
 

اول اين‏كه آيات و سوره‏هاى قرآن در مناسبت‏هاى مختلف و به عنوان علاج حادثه يا واقعه‏اى نازل شده است. اين موجب مى‏شود دلالت آيه نوعى وابستگى پيدا بكند با آن شأن نزول. اگر اين‏طور شد، دلالت هميشگى قرآن كه پيامى جاودانى باشد، مقدارى زير سؤال مى‏رود. لذا پيغمبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله فرمودند: عنايت شما فقط به اين اسباب نزول نباشد. در پس پرده يك معناى عامى وجود دارد كه جنبه شمولى دارد و براى هميشه است. لذا ابوبصير از امام صادق‏ عليه السلام سؤال مى‏كند اين كه پيغمبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله فرموده است: « ما فى القرآن آية الاولها ظهر و بطن(22)»، يعنى چه؟ امام عليه السلام مى‏فرمايد: « ظهره تنزيله و بطنه تأويله(23)»؛ يعنى ظاهر قرآن و ظهر قرآن همان دلالتى است كه با رعايت و عنايت به شأن نزول‏ها روشن مى‏شود كه تقريباً مى‏توان نوعى مقطعى بودن و محدوديت از آن فهميد؛ ولى قرآن به اين اكتفا نكرده است.

مطلب دوم
 

قرآن جنبه دوم هم دارد كه جنبه جاويد است، جاويد بودن قرآن به ظهر آن نيست آنچه بقاى قرآن را ضمانت كرده است تا پيامى هميشگى باشد، بطن قرآن است.

بطن قرآن چيست؟
 

درباره بطن بحث‏هاى بسيار شده است كه مقصود از بطن چيست؟ بطن معنايش خيلى ساده است؛ يعنى اين‏طور نيست كه نتوان به آن پى برد. بطن آيات در اختيار ائمه‏عليهم السلام است و آن‏ها از بطن آيات آگاهى دارند؛ اما راه رسيدن به آن را به ما ياد داده‏اند. بطن آيات قرآن آن مفاهيمى است كه جنبه شمولى داشته و از قيودى كه آيه را فرا گرفته جدا شده باشد.

ضابطه تفسير و تأويل
 

همان گونه كه تفسير ضابطه دارد، تأويل هم ضابطه دارد. ضابطه اين است كه آن خصوصيات و ويژگى‏هايى كه آيه را فرا گرفته طبق قانون «سبر و تقسيم» از آيه جدا كنيم؛ سپس آنچه از دلالت آيه به دست آمد، آن بطن آيه است؛ مثلاً در آيه « وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» ؛(24) مخاطب آيه مشركين است و مورد سؤال مسأله نبوت. آيا بشر مى‏تواند پيغمبر بشود يا نه؟ كسانى كه بايد از آن‏ها اين سؤال بشود علماى اهل كتاب به ويژه يهود هستند كه در يثرب و حجاز ساكن بودند.
عرب‏ها بسيارى از مسائل مربوط به معارف را از اين‏ها سؤال مى‏كردند و عقيده داشتند اين‏ها دانشمندند.
آيه بنابر اين عقيده مشركين مى‏گويد كه پيغمبر اسلام‏صلى الله عليه وآله بشر و از جنس شماست. اگر در پيامبرى او ترديد داريد از يهود و از اهل كتاب بپرسيد كه پيغمبران آن‏ها چه كسانى هستند و بودند. آن‏ها به شما خواهند گفت. اين ظاهر آيه است. پس آيه بر حسب ظهر به مشركين و مسأله نبوت و رجوع مشركين به اهل كتاب مقيد مى‏شود.
اما ما طبق قانون «سبرو تقسيم» ويژگى‏هاى آيه را بررسى مى‏كنيم تا مشخص شود كدام يك از اين ويژگى‏ها در هدف آيه دخالت دارد و كدام يك ندارد. آن‏هايى كه دخالت ندارند حذفشان مى‏كنيم؛ براى مثال آيا خطاب به مشركين خصوصيتى دارد؛ يعنى مشرك بودن در مخاطب بودن به اين آيه خصوصيتى دارد؟ قطعاً ندارد، چرا؟ چون آنچه موجب شده آيه به مشركين اين سخن را بگويد جهل آن‏ها است نه شرك آن‏ها. پس مشرك بودن در هدف آيه دخالت ندارد و آنچه دخالت دارد جهل آن‏ها است.

مسئله نبوت
 

مورد سؤال در آيه، مسأله نبوت است. آيا بشر مى‏تواند پيامبر باشد يا نه؟ آيا اين مسأله در مدلول آيه خصوصيتى دارد يا اين‏كه در مورد شك در هر مسأله‏اى از معارف دينى است چه معارف چه فروع احكام و چه مسائل مربوط به شؤون دين؟ (مسأله نبوت يا غير آن)، پس خصوص مسأله شك در مسأله نبوت هيچ خصوصيتى در هدف آيه ندارد و لغو مى‏شود.
بعد كسانى كه بايد از آن‏ها سؤال بشود چه كسانى بودند؟ اهل كتاب و يهود بودند. آيا سؤال از يهوديان و اهل كتاب خصوصيتى دارد و در هدف آيه مهم است يا دانا بودن نسبت به مشركين نادان مد نظر است؟
نتيجتاً به دست مى‏آيد كه دانا بودن آن‏ها مدخليت در هدف آيه دارد نه اهل كتاب يا يهودى بودن.
پس وقتى اين ويژگى‏ها را بررسى كرديم و اين موارد را كنار گذاشتيم، بطن آيه به دست مى‏آيد.
بطن آيه چيست؟ بطن آيه اين است: آن كه به مسائل دينى فروعاً و اصولاً جاهل است، بايد به دانايان رجوع كند. پس استخراج بطن آيه مشكل نيست. راه دارد. لذا امروزه اگر از دليل جواز تقليد عامى از مجتهد پرسش شود، همين آيه را مى‏خوانند:
«...فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون(25)».

ايراد و جواب
 

اين‏كه امام صادق‏ عليه السلام مى‏فرمايد: ما اهل ذكر هستيم؛ يعنى اساساً آنچه هدف آيه است رجوع به عالم است، ما سر آمد علما هستيم و بايد همه جهال به ما رجوع كنند. اين كه تفسير صافى مى‏گويد، طبق فرمايش امام صادق ‏عليه السلام اين آيه اصلاً خطاب به مشركين نيست و خطاب به مسلمين است، درست نيست. يكى از اشكالاتى كه به تفسير صافى وارد است، همين است كه مسأله تأويل و بطن با مسأله تنزيل و تفسير خلط شده است.
امام صادق‏ عليه السلام در اين زمينه بطن آيه را مى‏گويد. اساساً پيغمبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله از ابتدا اشاره فرموده است كه آنچه بقاى قرآن و شمولى بودن و جاويد بودن آن را ضمانت مى‏كند، جنبه بطن آن است؛ يعنى همان مفاهيم كلى كه قابل تطبيق در هر زمان و هر مكان است؛ و فقط به شأن نزول‏ها كه آيه را وابسته مى‏كند، اعتبار نيست.

بررسى آيات ظهور
 

با اين مقدمه، به بررسى آياتى كه دلالت بر ظهور منجى عالم حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) دارد ميپردازيم.

آيه اوّل
 

«وَنُرِيدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْورِثِينَ * و نمكن لهم فى الارض...»(26)
اين آيه درباره بنى اسرائيل و در قصه حضرت موسى‏عليه السلام و فرعون است. پس اين آيه، از لحاظ تنزيل و از لحاظ ظهر، به داستان بنى‏اسرائيل در زمان حضرت موسى‏عليه السلام و فرعون مربوط است.

يك اصل
 

اما در اين آيه يك اصلى مطرح شده است و آن اين كه ، اراده ازلى الاهى بر اين تعلق گرفته كه مستكبرين ريشه كن شوند و مستضعفين و عباداللَّه الصالحين ، وارثين ارض و حاكمين در زمين باشند؛ آن هم در پهناى زمين. آيه اين اصل را مطرح مى‏كند.
پس محتوا و مفهوم عام آيه به خصوصِ زمان حضرت موسى‏عليه السلام و بنى اسرائيل مربوط نيست. آنچه در آن زمان تحقق يافت، گوشه و جلوه‏اى از اين اراده ازلى الاهى بود كه بايد مستضعفين بر مستكبرين پيروز گردند و مستضعفين وارث زمين گردند. اما آيا آن اراده ازلى به‏طور كامل تحقق يافت؟ نه.
اين‏جا خداوند به‏طور حتم فرموده است « نُرِيدُ» اين اراده بايد تحقق پيدا كند. در زمان حضرت رسول (صلی الله علیه واله) و همچنين در فتراتى از زمان كه از جمله عصر حاضر گوشه و نمودارى از اراده ازلى الاهى تحقق يافت؛ اما اين وعده الاهى حتماً بايد به‏طور شمول محقق شود و همه جهان را فرا گيرد. قطعاً اين اراده بايد تحقق پيدا كند و اين اراده جز با ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امكان‏پذير نيست.


در حديث مفضل بن عمر مي‏گويد:
 

«سمعت اباعبداللَّه‏ عليه السلام يقول ان رسول‏اللَّه ‏صلى الله عليه وآله نظر الى على و الحسن و الحسين (عليهم السلام) و بكى‏ و قال انتم المستضعفون بعدى، قال المفضل قلت ما معنى ذلك؟ قال عليه السلام، معناه انكم الائمة بعدى، ان‏اللَّه عزوجل يقول «و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين» قال‏عليه السلام و هذه الآية جارية فينا الى يوم القيامة.(27)»
اين اراده ازلى حق تعالى هميشه جريان دارد يعنى گهگاه نمود پيدا مى‏كند تا تحقق نهايى.

حضرت على ‏عليه السلام در نهج البلاغه ميفرمايد:
 

« لَتعْطِفَنَّ الدنيا علينا بعدَ شِماسِها عَطْفَ الضَروس عَلى وَلَدِها.»(28)

يعنى: اين دنيا كه امروزه از ما رو گردان است روزى به ما رو خواهد آورد همانند ناقه‏اى كه به فرزندش از روى علاقه، روى مي آورد.

آن وقت حضرت اين آيه را تلاوت فرمود:
 

« وَ نُرِيدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمْ الْورِثِينَ.»(29)

ابن ابى ‏الحديد در شرح اين خطبه ميگويد:
 

« و الامامية تزعم ان ذلك وعد منه بالامام الغائب الذى يملك الارض فى آخر الزمان و اصحابنا يقولون انه و عد بامام يملك الارض و يستولى على الممالك.(30)»
ببينيد تا اين جا بين ما و علماى اهل سنت فرقى نيست در اين‏كه اين آيه حتماً به دست يكى از فرزندان حضرت زهراعليها السلام تحقق خواهد يافت و به‏طور شمولى بر تمام زمين مستولى خواهد شد و همه مستكبران را نابود خواهد كرد و صالحين وارث زمين خواهند گرديد.
ابن ابى‏الحديد مى‏گويد ما هم قبول داريم شيعه هم قبول دارد. با اين تفاوت كه اهل سنت مى‏گويد ضرورت ندارد كه آن امام فعلاً حيات داشته باشد بلكه به وقت خودش متولد خواهد شد و اين كار را انجام خواهد داد؛
«...لا يلزم ان يكون موجودا بل يكفى فى صحة هذا الكلام ان يخلق فى آخر الوقت....(31)»
پس ما با برادران اهل سنت در اصل ظهور مهدى(عجل الله تعالی فرجه) اختلاف نداريم و اين‏كه از وُلد امام حسين‏عليه السلام است، اين هم اتفاق نظر است.

تفاوت ديدگاه
 

نقطه فارق بين ما و اهل سنت اين است كه شيعه يك فلسفه‏اى دارد و آن فلسفه، وجود واسطه در فيض است. شيعه عقيده‏اش اين است كه پيوسته بايستى حجت حق به‏طور حىّ و زنده در روى زمين باشد تا واسطه بركات و فيوضات الاهى براى همه جهانيان باشد. اين اصل، پايه مكتب تشيع را تشكيل مى‏دهد.
امام حسين‏عليه السلام هفت زيارت مطلقه و هفت زيارت مخصوصه دارد. زيارت مطلقه اول اصح سنداً است؛ چون از ابن قولويه و سند آن بسيار معتبر است و علامه امينى مقيد بود هر وقت به كربلا مشرف مى‏شد، همين زيارت را بخواند. ما مى‏دانيم تمام ادعيه و زيارات مكتب سيّار است؛ يعنى دانشگاهى است كه هميشه شيعه در اين دانشگاه تربيت مى‏شود.
اصول معارف، عقايد و زيربناى عقيده اسلامى ناب در همين زيارات و ادعيه به شيعه تعليم مى‏شود. اين‏ها به صورت زيارت و به صورت دعا است؛ اما فى الواقع درس و تربيت است. در اين زيارت اين جمله را وقتى كه جلوى ضريح امام حسين‏عليه السلام مى‏ايستيم مى‏خوانيم:
«اِرادةُ الرَّبِّ فى مَقاديرِ اُمُورِهِ تَهبِطُ اليكم و تَصدُرُ مِنْ بيُوتِكُمْ(32)...»؛ يعنى يگانه واسطه فيض به‏طور مطلق و فراگير شما هستيد.
آيا شما كه مقابل ضريح امام حسين‏عليه السلام اين جمله را مى‏گوييد، توجه داريد؟ اين درسى است از عقايد شيعيان.

يا در زيارت رجبيه مي ‏خوانيم:
 

«...انا سائلكم و آملكم فيما اليكم التفويض و عليكم التعويض...(33)»
اين مطالب را ما در مقابل ضرايح ائمه‏عليهم السلام عرض مى‏كنيم. معنايش اين است كه ما عقيده خودمان را اظهار مى‏داريم. اين عقيده شيعه است. بنابر اين اصل و مبناى شيعه، وجود حجت ضرورت دارد. مبناى تشيع ضرورت وجود حجت به عنوان واسطه در فيض است.

آيه دوم
 

آيه ديگرى كه در اين زمينه است مى‏فرمايد:
«وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن‏م بَعْدِالذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ.»(34)
زبور همين مزامير داوودعليه السلام است كه هم نسخه عربى و هم نسخه فارسى‏اش كه چاپ لندن است، موجود است و بنده آن را دارم. همين عبارتى را كه قرآن كريم مى‏فرمايد: « و لقد كتبنا فى الزبور(35)» در زبور فعلى هست. اين آيه مى‏فرمايد ما در زبور داوودعليه السلام اين مطلب را نوشتيم. اين مثل همان آيه قبلى است؛ يعنى يكى از اساسى‏ترين مسائلى است كه اراده ازلى حق به آن تعلق گرفته است كه «ان الارض يرثها.(36)» اين يرثها جنبه شمولى دارد؛ يعنى به‏طور فراگير حاكمان زمين عباد صالحين خواهند بود. خوب اين در چه زمانى تحقق يافته. آيا اين وعده الاهى تنها وعده است؟ يا قطعيت دارد و بايد تحقق پيدا كند.
حالا من عبارت فارسى كه در زبور است، مى‏خوانم عربى آن را هم نوشته‏ام.
آيه شريفه مى‏فرمايد: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر(37)»؛ يعنى اول يكسرى موعظه كرديم. بعد از آن، اين مطلب را مطرح كرديم: «ان الارض يرثها عبادى الصالحون.(38)» در مزامير داوودعليه السلام مزمور 37 (فصل 37) چنين آمده است:
«نزد خداوند ساكت شو و منتظر او باش و در مكانش تأمل خواهى كرد و نخواهد بود و اما حليمان وارث زمين خواهند شد و از فراوانى سلامتى متلذذ.»

آيه سوم
 

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمْ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ‏وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ‏م بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً...(39)»


اين آيه هم اشاره به همين جهت دارد.
درباره حضرت عيسى بن مريم‏ عليه السلام و اين‏كه در آخرالزمان رجوع مي‏كند، اين آيه ميفرمايد:


«وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ - وَقَالُوا أَلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاًم بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ - إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنهُ مَثَلاً لِّبَنِى إِسْرآءِيلَ - وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلئِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ - وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ.»(40)


ابن حجر هيثمى در كتاب صواعق المُحرِقه - اين كتاب رد بر شيعه نوشته شده «فى الرد على اهل البدع و الزندقه» - درباره دوازده امام‏عليهم السلام عالى نوشته مخصوصاً درباره حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) به تفصيل سخن رانده است او مى‏گويد:
«قال مقاتلُ بن سليمان و مَنْ تَبِعَهُ من المفسرين ان هذه الايه نَزَلَتْ فى المهدى(عجل الله تعالی فرجه).»

باز همين ابن حجر ميگويد:
 

«و ستاتى الاحاديث المصرحه بانه من اهل بيت النبوى‏عليهم السلام ففى الآية دلالة على البركة فى نسل فاطمة و على‏عليهما السلام و ان‏اللَّه لَيُخْرِجُ منهما سفيرا طيبا و اَن يَجْعَلَ نسلهما مفاتيح الحكمه و معادن الرحمة و سر ذلك انه اعاذها و ذريتها من الشيطان الرجيم و دعا لعلى بمثل ذلك.»(41)
بعد اين روايت را نقل مى‏كند.
قال رسول‏اللَّه ‏صلى الله عليه وآله: «كيف انتم اذا انزل ابن مريم و امامكم منكم.»(42)
حضرت عيسى‏عليه السلام نزول پيدا مى‏كند ولى امام از خود شما است.
و قوله تعالى: «و اِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلّسَّاعَة...»(43) اى من علائم الساعه حيث نزوله فى آخرالزمان.(44)
در اين زمينه، در حديث ديگرى از ترمذى در جامعش (جلد چهار صفحه 501) و ابوداوود در سنن (جلد چهار صفحه 106) آمده است:
«لا يزال هذا الدين قائما (عزيزا) حتى يكون عليكم اثنا عشر خليفه كلهم من قريش.(45)»
اين احاديث در صحيح مسلم هم هست و احمد و ديگران هم دارند.

حديث ديگرى از پيامبرصلى الله عليه وآله مي‏فرمايد:
 

«يا علىُّ، إنَّ بِناخَتَمَ اللَّهُ الدِّينَ كَما بِنا فَتَحَهُ... (46)»
شيخ عبدالوهاب شعرانى عارف معروف از عرفاى برجسته جهان تسنن است. او كسى است كه در كتاب يواقيت و جواهر و ديگر كتبش تمام آراى شيخ اكبر شيخ محى‏الدين ابن عربى را مطرح كرده است. او در يواقيت و جواهر (جلد دوم صفحه 143) مى‏گويد:
«ان المهدى(عج) من اولاد الامام الحسن العسكرى‏عليه السلام و مولده ليلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسين و مأتين و هو باق الى ان يجتمع بعيسى بن مريم فيكون عمره الى وقتنا هذا سبع مأة و ست»(47)
شعرانى كه در سال 958 مى‏زيسته است بعد مى‏گويد:
«و عبارة شيخ محى‏الدين من الفتوحات» [باب 366 فتوحات ]«انه لابد من خروج المهدى(عجل الله تعالی فرجه) و لكن لا يخرج حتى تمتلاء الارض ظلما و جورا فيملأها قسطا و عدلا و لو لم يكن من الدنيا الا يوم واحد لطول‏اللَّه تعالى ذلك اليوم حتى يلى ذلك الخليفه من عترة رسول‏اللَّه‏صلى الله عليه وآله من ولد فاطمه‏عليها السلام جده الحسين بن على بن ابيطالب و والده الحسن العسكرى ابن الامام على النقى ابن الامام محمد التقى ابن الامام على الرضا ابن الامام موسى الكاظم ابن الامام جعفر الصادق ابن الامام محمد الباقر ابن الامام على زين العابدين ابن الامام الحسين ابن امام على بن ابيطالب‏عليهم السلام يواطى‏ء اسمه اسم رسول‏اللَّه‏صلى الله عليه وآله يبايعُهُ المسلمون بين الركن و المقام.»(48)

نكته جالب
 

ابن عربى مطلبى دارد كه خيلى عجيب و ارزشمند است. ايشان مى‏گويد ما عصمت امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه) را به روايات متواتره از پيغمبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله اثبات مى‏كنيم؛ چون پيغمبر اكرم‏صلى الله عليه وآله درباره‏اش فرموده است كه خطا نمى‏كند، سهو نمى‏كند؛ ولى عصمت پيغمبر صلى الله عليه وآله را با دليل عقلى ثابت مي ‏كنيم. مى‏گويد عصمت پيغمبرصلى الله عليه وآله با دليل عقلى ثابت مى‏شود، ولى اثبات عصمت امام منتظر(عجل الله تعالی فرجه) به فرمايش پيغمبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است. اين را من خودم در فتوحات ديدم. آن وقت اين نكته را براى شما مى‏گويم چون شما همه محقق هستيد، متوجه اين نكته بشويد. در ادامه شعرانى مى‏گويد:
اين مطالبى را كه از فتوحات نقل مى‏كنم از نسخه قونيه يكى از شهرهاى تركيه فعلى است؛ زيرا نسخه مصرى مجسوس فيها است.
شيخ عبدالوهاب شعرانى مى‏گويد، نسخه مصرى مجسوس فيها است؛ يعنى اعتبارى به آن نيست. متأسفانه اين چاپى كه الان در دست است، نسخه مصرى است. قطعاً نسخه قونيه در كتابخانه‏هاى تركيه وجود دارد؛ و اين شهادتى است از بزرگ‏ترين شخصيتى كه شارح كلام شيخ محى‏الدين است كه در كلمات شيخ دست برده‏اند.
والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته


منبع: سایت رهپویان


شنبه 21 دي 1392
ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
حــــمــــايــــت مــــيــــكــــنــــيــــم
مــــقــــتــــدا
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 882
کل نظرات کل نظرات : 579
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 5
تعداد اعضا تعداد اعضا : 18

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 2,915
باردید دیروز باردید دیروز : 4,954
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 26
بازدید هفته بازدید هفته : 2,915
بازدید ماه بازدید ماه : 106,466
بازدید سال بازدید سال : 914,601
بازدید کلی بازدید کلی : 2,659,209

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.80.77.124
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
لــــوگــــوي مــــا

.::لــــوگــــوي طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::.
.::لــــوگــــوي" size="15" name="T1" onclick="this.select()" dir="ltr" />

لــــوگــــوي دوســــتــــان
بــراي مــشــاهــده لــوگــوي دوســتــان كــلــيــك كــنــيــد...
ارتــــبــــاط بــــا مــــا
حـــمـــایـــت از مـــا
.::بــرای حــمــایــت از مــا کــلــیــک رنــجــه بــفــرمــائــیــد::.
رمــــزيــــنــــه ســــايــــت
My QR-Code
نــــواي آنــــلـايــــن
سـامـانـه پـیـامـکـی سـایـت

.:::ســامــانــه پــیــام کــوتــاه طــلــبــه ســایــبــری::.