close
تبلیغات در اینترنت
پــــژوهــــشــــی در مــــوســــیــــقــــی واثــــرات آن

آرشيو مطالب

لینکستان
ســــایــــبــــری 313
مـــعـــبـــر شـــهـــدا
صَـــبــــاحَـــت
مــنــتـــظـــران فــــــــــرج
طرحی نو در مسابقه کتابخوانی
جـــوان انـــقـــلـــابـــی
مـــهـــراوه
ظـــهـــور - 313
مـعـبـر سـایـبـری هـمـراه رهـبـر
کــوی ابــوذر غــفــاری
صــالــحــیــن حــوزه صــدیــقــه کــبــری
قـــلـــم ســـایـــبـــری
یــــا مــــهــــدی ادرکــــنــــی
داستان های نماز
تـــــــرویــــــج بصـــــــیرت
بــــــــــــــوی حـــــــرم
عــلــمــدار ســایــبــری
بــه روز بــاشــیــد
کــــلــــرجــــی
مـــــاه کـــــربـــــلـــــا
آدانــــا دانــــلــــود
موسسه فرهنگی امام هادی
امــتــداد امــام
سبک زندگی شهدا
مــنــجــی وب
مـشـکـات الـزهـرا(س)
پـایـگـاه اخـتـصـاصـی مـداحـی اهـل بـیـت کـربـلـا
از نــســل آســمــان
عــلــقــمــه
مــولــا مــهــدی گــل یــاس
پایگاه فرهنگی مذهبی ذوالفقار
هـیـئـت مـحـبـیـن الـمـهـدی (عج)
بـدانـیـم کـه نـمـی دانـیـم ؟
جــهــاد ســایــبــری طــلــبــه
بــچــه هــاي خــيــلــي بــا حــال
طــــریــــق
پــــیــــرو
پـایـگـاه بـسـیـج مـسـجـد مـوسـی بـن جـعـفـر(ع)
زنــدگــیــنــامــه مــشــاهــیــر
ســــربــــاز ولــــایــــت
هـيـئـت قـرآن مـسـجـد مـوسـي بـن جـعـفـر(ع)
دنــیــای حــنــانــه
هـیـئـت مـذهـبـی مـنـتـظـران حـضـرت مــهــدی فـرخ آبـاد
عــــشــــق وطــــن 140
مــــردان بــــی ادعــــا...
❤قـرآن نـور الـهـی-:-قـرآن هـدیـه الـهـی❤
کـانـون فـرهـنـگـی شـهـیـد هـادی تـقـی لـو
نــیــوز گــونــاگــون
گــروه ســایــبــری عــمــار
مؤسسه قرآنی فاطمة الرسول امین شهر
جــنــبــش مــردمــي مــعــراج
۩✿☆هــشــتــمــیــن خــورشــیــد☆✿۩
عــشــق یــعــنــی یــه پــلــاک
جـبـهـه فـرهـنـگـي-مـذهـبـي امـام صـادق(ع)
Nedaye Daroon
چـــــــــادرم...
از دیــار گــیــت تــا مــشــهــدالــرضــا
ســربــازان امــام زمــان«عــج»
زنــدگــیــنــامــه مــشــاهــیــر
دل رهــــــــبــــــــر
مــــخــــتــــلــــف
امــام عــشــق=هــادی نــقــی
کـانـون فـاطـمـیـه مـیـنـاب
جــــنــــگ نــــرم
پــایــگــاه فــرهــنــگی بــشــیــران
پــایــگــاه ســایــبــری حــــبـــــل
لــــهــــوف
♥معبـــرسایبـــری بــــی سنگــــ♂ــر♥
بــچــه هــای مــلـاثــانــی
نــــگــــاهــــی و یــــادی
فــــروشــــگــــاه پــــارســــی
.::ولـایــــت رمــــز پــــیــــروزی::.
☀ گــــروه ظــــهــــور ☀
ســایــت جــامــع اعــیــاص
مــــشــــت پــــولـادیــــن
کــلــیــک هــای پــایــداری
عــاشــقــان ولـایــت
حــــريــــم آســــمــــانــــي
اقــــامــــه نــــمــــاز
حـوزه مـقـاومـت بـسـیـج دانـش آمـوزی بـالـاده
☫ســـفــر عـــشــق پــایــانــی نــدارد☫
مـا نــصل سـومـی هـا
ســایــت عــاشــقــان ظــهــور مــهــدی
گــــل نــــرگــــس
لــبــيــك يــا امــام خــامــنــه اي
پـايـگـاه فـرهـنـگـي مـذهـبـي بـاب الـحـوائـج
عـاشـقـانـه ای بـرای بـنـدگـان خـدا
کــوهــپــایــه اصــفــهــان شــهــرک فــاطــمــیــه (س)
كــــبــــوتــــر حــــرم
يــــا صــــاحــــب الــــزمــــان
كــــبــــوتــــران زمــــيــــنــــي
شــــمــــیــــم ظــــهــــور
شــــهــــیــــدان زنــــده انــــد
عــلـامــرودشــت تــاون
بــشــارت 110 ؛ وبــلـاگــی از جــنــس پــلـاک
بــــانــــک پــــیــــامــــک مــــهــــدوی
تــــبــــلــــیــــغ اســــلـام
لَــنَــهــدیَــنَّــهُــم سُــبُــلَــنــا
پــايــگــاه مــبــارزه بــا شــيــطــان
سائل-12
تــکــیــه گــاه جــان
چــــشــــم هــــای مــــنــــتــــظــــر
ســربــدارانــ
لــــبــــیــــک یــا خــــامــــنــــه ای
foxgraph | ســفــارش طــراحــی
گـــــ.ســربـند.ـــرافیـک
جامع ترین گالری عکسهای مذهبی و اسلامی
☫ رزمــــنــــده ســــایــــبــــری ☫
صــــدر
انــــس بــــا قــــرآن کــــریــــم
رازمـــــجـــــنـــــون
شــــهــــیــــد گــــمــــنــــام
مــــهــــدويــــت
.::وبــلـاگ ارزشــی بــصــیــرتــیــهــا::.
تــــا شــــهــــدا بــــا شــــهــــدا
کـانـون فـرهـنـگـی دانـشـجـویـی بـصـیـرت
عــــلــــوی اســـــتــــدلـالــــی
.::در مــــســــيــــر اوج::.
دلــــبــــخــــواه
اســــلـام، دیــــن جــــاویــــدان
پايگاه بسيج شهيد مظاهر رضائيان
غــــیــــرت عــــشــــق
حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی
بــــهــــتــــريــــن راه رســــيــــدن بــــه خــــدا
*مژده ظهور نزدیک است*
عــــطــــر کــــربــــلـــا
مــــنــــتــــظــران حــــضــــرت
اصــــحــــاب و انــــصــــار الــــمــــهــــدی (عج)
مــــحــــض رضـــــا عــــلــــیــــه الــــسّــــلـام
ســـمـــت مـــهـــدی (عـــج)║پــاتـــوق مــنــتـــظــران
تــــرنــــم عــــفــــاف
رازی در مــنــتــهــی الــیــه مــشــرق
شــهــدا رایــاد کــنــیــد بــاذکــر صــلــوات
گــــنــــجــــیــــنـــه هـــای گــــمــــشــــده
قــــصــــه ســــرداران
دوســــتــــــــ قــــرآنــــي
ســبــكــبــالـان عــاشــق كــوهــبــنــان
تــــخــــريــــبــــچــــي
پــایــگــاه بــســیــج شــهــیــد نــوروزی چــلــیــچــه
ثـــــقـــــلـــــيـــــــن
بــــاشــــگــــاه افــــســــران جــــنــــگ نــــرم
مـــعـــبـــر ســـایـــبـــری ولـــایـــت
هــــديــــه اي از مــــادر
☫رهــــبــــرم ســــیــــدعــــلــــی☫
☆*¨★`*☆دخترحوا☆*¨★`*☆
حــجــاب، پــــرچــــم مــقــابــلــه بــا تــهــاجــم فـــرهـــنـــگـــی
مــــــــــدد
ولــايــت فــقــيــه و حــكــومــت اســلــامــي
مــــنــــتــــقــــم
خــــدای مــــن
دلــــســــوخــــتــــگــــان
شـــیـــعـــه یـــعـــنـــی دســـت بـــیـــعـــت بـــاعـــلـــی
فـــــــطـــــــــرس
پـــایــگــاه خــبــری مــیــربــازار هــادی شــهــر
ســــــــاکــــــــن
دانــــلــــود صــــلــــواتــــی
پــایــگــاه اطــلـاع رســانــی هــیــئــت
حــامــیــان ولـایــت ســیــد عــلــی
زلـال گـــرافـــیـــکــــــ
حــضــرت زیــنــب کــبــری ســلــام الله عــلــیــهــا
عــطــش انــتــظــار
ســـلـــطـــان وفـــا
تـــــــرویــــــج بصـــــــیرت
ذوالــــفــقــار حــــــــیـــــــــــدر
بــه ســوی ظــهـــور
گــوهــرکــمــال ، حــجــاب بــرتــر
یــاقــوت ســرخ
کــانــون وبــلــاگ نــویــســان قــم
در جـسـتـجـوی واقـعـیـت
پایگاه فرهنگی اجتماعی مصاف
از علی تا سیدعلی(از کوفه تا تهران)
هیئت مذهبی خادمین حسین(ع) آبدانان
پايگاه تحليلي-خبري بــالاتـر از بالاترین
میر محمد حسین زاده تولون
چــتــر بــاز
پــیــروان ولایــت
*مـهـدی مـا*عـج
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
˙·٠●❤جنبش سبز❤●٠·˙
مــدافــعــان جــنــگ نــــرم
شهدا (حامد گ)
عــشــق دوازدهــم
چشم انداز ایران - سال 1404
حــجــاب
دخــتــران بـابـا عـطـا
گــدای فـاطـمـه(س)
اهــل بیتــــ
ولـایـتــــــ عـلــوی 12
مــعــرفــت انـسـان بـه خـدا
گــل نــرگــس
شهید احمد پلنگ نژاد
شــاهــد 73
عـاشـقـان کـلـام وحــی
☫☫☫رزمنده ســـایبری ولایــــــت☫☫☫
فـریـاد مـهـتـاب-حـامـی عـفـاف و حـجـاب
طلــــعت آدیــنــه
آمــوزش قــرآن کــریــم
نـــور مــعــرفـت
پنجره ی انتظار
انــتــظــار غـریـب
>>شرهانی
تــرنــم عــفــاف
.::فوزالعظیم::.
ســتــاره تــاریــکـی
تــســنــیــم
دفــتــر ســرخ
حــرم شــاه-بانکــ شعر و اشــــعار مذهبی
کریــــم آل طــــه
جبهه فرهنگی فاطمــــیون
سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان قائمشهر
یعلمون| بدانیم و عمل کنیم
او خواهد آمــــد....
حضرت مهدی«عج»
زندگی در جوانی
پایگاه فرهنگی ظهور قائم
شهیدان زنده اند
مــجــنــون الــحــســیــن
هــيــئــت فــدائــيــان امــيــرالــمــومــنــيــن(ع)-مــشــهــد
به نام او که پاکی باران مظهر وجود اوست
ندای معلول
الغــــوث
هیئت مکتب الزینب زنجان
گل شقایــق امیــر
امام خامنه ای (مدظله العالی)
بی سر کــــربلا
ان الارض یرثها عبادی الصالحون
یاوران الحجه «عج» نجف آباد
***منتظران حضرت قائم***
استحکام ایمان
کبــــوتر حــــرم
نسیــــم جمکــــران
پایگاه فرهنگی محبان علی اکبر سرابله
مینو جهان وب
خورشــیــــد
بچه های حــــــــــرم
اعوانه
آزاد اندیش
شهید حمید فیروزی
حديث اشك | اشعار اهل بيت عليهم السلام
معلمی از دیار سربازان
ضد گلوله
سلام
حجــــــــاب
آخر الزمان انتظار مهدویت
اگر تنهاترین تنها شوم باز هم خدا هست
واگویه های یک عاشق
طلبه با حجاب!!!
بوی دین
به سوی خدا
اسرائیل،مشق شیطان
.::طلبه پاسخگو::.
آریان بلاگفا
بسم رب الحسین
مرواریدی در صدف
شهدا را یاد کنید
::: سنگر سایبری سلوک معرفت:::
حضرت مهدی عج ........... دلتنگتم
نوای ذاکرین حسینی
سرباز سایبری حضرت امام خامنه ای
پایگا قرآنی دارالقرآن
هیئت مکتب العباس
نــــوري از بــــهــــشــــت
هاتف 313
افسر سایبری موعود
حاج فلاح تفتی
بهشت ارغوان
اخلاصی ها
توابین
رزمنده سايبري
تـ ع ـجیل
ثامن تـــــم مرجع قالب و ابزار
مقتدر مظلوم
بهترین بک گراندها
بوي سيب
گرافیک سرای نوین | دانلود | عکس
منذرين
IT NEWS

.::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::. .::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::. .::طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::.
آرشیو لینک ها ارسال لینک
مطالب تصادفی
تـــصــاویــر جــالــب آشــنــایــی بــا فــرقــه ضــالــه وهــابــیــت - شــمــاره شــش
بــــازی شــــبــــیــــه ســــازی هــــلــــیــــکــــوپــــتــــر Helicopter Simulator 2014
طــــراحــــی آلــــبــــوم هــــای حــــرفــــه ای CyberLink PowerProducer Ultra 6.0.2013.0
مــــدیــــریــــت گــــوشــــی هــــای انــــدرویــــد Mobogenie v3.3.3
نـــمـــاهـــنـــگ جـــدیـــد مـــرگ مـــســـاوی آمـــریـــکـــا بـــا صـــدای حـــامـــد زمــ
مــــرورگــــر فــــایــــرفــــاکــــس Mozilla Firefox 25.0 Final
پــــیــــشــــوای صــــادق-ويــــژه نــــامــــه امــــام صــــادق عــــلــــيــــه الــــســــلــــام
تـــصــاویــر جــالــب آشــنــایــی بــا فــرقــه ضــالــه وهــابــیــت - شــمــاره پـــانــزده
تــــبــــدیــــل تــــمــــامــــی فــــرمــــتــــهــــای چــــنــــدرســــانــــه ای Format Fa
فــرمــایــشــات حــــضــــرت مــــاه در دیــدار بــا فــرمــانــدهــان بــســیــج 1392/8/29
.:: حــمــایــت مــیــکــنــیــم ::.
تــــابــــلــــو اعــــلـانــــات

.::خــیــریــه هــمــت | اولــیــن خــیــریــه دیــجــیــتــال ایــران::.

نویسنده : طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري


پــــژوهــــشــــی در مــــوســــیــــقــــی واثــــرات آن


چکیده
 

در این مقاله که عنوان آن «پژوهشی در موسیقی واثرات آن» می باشد، سعی شده هم به لحاظ فقهی و هم به لحاظ علوم تجربی، تحقیق مختصری راجع به موسیقی و اثرات آن انجام گیرد. بحث موسیقی از جمله مباحثی است که با وجود این که دارای قدمت زیادی است ولی درعین حال، جزو مباحث روز بوده و از جمله مسائلی است که مخصوصاً جوانان زیادی را به خود مشغول داشته و بالتّبع سؤالات زیادی پیرامون آن مطرح شده و می شود. موسیقی را از جنبه های مختلفی ازجمله، فقهی، هنری و...می توان بررسی کرد، ولی آن چه بیشتر در این مقاله مدّنظر بوده، نگاه به موسیقی هم از جنبة علوم تجربی وهم ازمنظردین است که درکل، در مورد اثرات موسیقی برجسم و روان انسان، مطلب مختصری به دست می دهد. در مورد اهمّیّت وضرورت چنین بحثی همین بس که این بحث از قدیم الأیّام مطرح بوده ولی بیشتر جنبة فقهی آن مدّ نظر بوده و از جنبة علم تجربی کمتر مورد توجّه واقع شده لذا در این مقاله سعی شده بیشتر به جنبة علم تجربی پرداخته شود.این مقاله در 5 فصل تنظیم شده که در دو فصل نخست به تعریف موسیقی و انواع آن پرداخته و نیز ارتباط واژة موسیقی با واژة غنا ازنگاه مراجع عظام مطرح شده، سپس دریک فصل مجزّا وطولانی تری به انواع اثرات موسیقی بر جسم و روان که در بخشهای مختلفی ازآن، از روایات وآیات قرآن استفاده شده پرداخته شده است. و امّا فصل چهارم، برای آشنایی با نظرات علما و دانشمندان اسلام وغرب، راجع به موسیقی تنظیم شده ودر فصل آخر نیز بحث مختصری راجع به موسیقی درمانی وصحّت آن انجام شده است و درکل یک بحث نسبتاًجامعی که راجع به موسیقی نیاز بوده عنوان و ارائه گردیده است.
کلیدواژه : موسیقی، غنا، تأثیر، جسم، روان.

مقدّمه
 

آن چه در این نوشتارآورده شده است پژوهشی است پیرامون موسیقی و انواع آن و اثرات موسیقی بر جسم و روان انسان که البتّه اثرات آن بیشتر مورد توجّه قرار گرفته است.آن چه در این زمینه بیشتر مورد توجّه صاحب نظران بوده است پرداختن به موسیقی ازجنبة فقهی آن بوده است وکمتر به جنبة تأثیرات آن و خصوصاً تأثیرات جسمی آن پرداخته شده است. لذا برآن شدیم تا از جنبة تأثیرات جسمانی و فیزیکی نیز آن را بررسی کرده تا هم از یک زاویة جدید به مسئله پرداخته شود و هم این که به برخی سؤالات جدید مطرح شده پاسخی هر چند مختصر داده شود.
همان گونه که بیان شد اگر چه این بحث دارای سابقة طولانی است و از دیر باز مطرح بوده است ولی امروزه نیز جزو مباحث روز، مطرح است وعموم مردم، خصوصا ًجوانان با آن در ارتباط اند وگویا جزءلاینفکّ زندگی ما شده است. از طرفی نیز این هنر به ابزار و وسیله ای برای انتقال فرهنگ و حتّی تغییر فرهنگ جوامع، مبدّل گشته است و این گونه مسائل برضرورت تحقیق بیشترراجع به این هنر وکارایی آن و اثرات آن می افزاید.هم چنین همان گونه که مطرح شد بیشترین اثرات، راجع به هنر موسیقی به جنبة فقهی آن بر می گردد ولی از کتاب ها و مقالاتی نیزکه در این زمینه نگاشته شده است، نباید چشم پوشی کرد و ما نیز در این نوشتار که به روش اسنادی ـ کتابخانه ای تهیّه شده از برخی از آنها بهره برده ایم.برخی از این کتابها عبارتند از: تأثیر موسیقی براعصاب وروان، نوشتة زنده یاد، حسین عبداللّهی خوروش، موسیقی ازدیدگاه فلسفی وروانی، نوشتة علّامه محمدتقی جعفری، تاریخ موسیقی، نوشتة سعدی حسنی، بخشی ازکتاب سلامتی وطول عمر در احکام اسلام، نوشتة مهدی طاهری، بخشی ازکتاب نکته های ناب، نوشتة حسن قدّوسی زاده و نیز برخی از مقالات که در این زمینه نوشته شده اند.ازجملة وجه امتیاز این مقاله این است که مطالب این نوشته ها را به صورت موجز و مختصرجمع کرده و برخیمطالب پراکنده و زاید را ازآنها حذف کرده وآن چه در این باره مورد نیاز بوده است در حدّ این نوشتار ارائه گردیده است.بالأخره بعد از تحقیق دربارة انتخاب موضوع و پس از انتخاب آن به خاطر اهمیّت آن و پس از ارائه به مسؤولین مورد تأیید قرارگرفت و مشغول به تنظیم آن شدیم. البته درتنظیم آن مشکلاتی نیز پیش روی ما قرارداشت؛ ازجمله این که در این زمینه، کتابهای اندکی نوشته شده وکمتر قلم فرسایی شده است لذا منابع قابل دسترسی در این باره محدودتر می باشد. هم چنین بعد از رجوع به منابع ، بعضاً استناد به منابعی شده بود ولی از ذکر آن منابع به صورت کامل ودقیق، صرفنظر شده بود وحتّی گاهی مطلبی مستند به منبعی شده بودکه بعد از مراجعه به آن منبع چنین چیزی یافت نمی شد.یا مشکلات دیگری که نیازی به اطالة کلام در این مورد نیست.این مقاله، پیرامون 5 سؤال کلّی و جواب آنها تنظیم گشته که این سؤالات شاکله و پایة این مقاله را تشکیل می دهد و هرسؤالی یک فصل ازمقاله رابه خود اختصاص داده است که هرفصل، جواب یکی ازآن سؤالات وسؤالات ریزتر دیگر است و مجموعاً اطلاعات کلّی دراین زمینه رابه خواننده می دهد.
سؤالات کلّی هرفصل عبارتست از:
1ـ موسیقی چیست؟ وانواع آن کدام است؟
2ـ فرق موسیقی وغنا چیست؟
3ـ موسیقی چه تأثیری برانسان دارد؟
4ـ نظرعلما و دانشمندان در مورد موسیقی چیست؟
5 ـ آیا موسیقی درمانی واقعیّت دارد؟
البته تذکّراین نکته لازم است که در این نوشتار با توجّه به ظرفیّت وگنجایش آن، مطلب آمده و ممکن است مطالب فراوان دیگری نیز باشدکه به جهت اختصار، بیان نشده باشد و این مسئله در نقل قول افراد و دانشمندان و علما نیزصدق می کند یعنی ممکن است در میان دانشمندان، تنها به ذکراقوال برخی از آنان اکتفا شده باشد و این فقط به جهت رعایت اختصار بوده وترجیحی دراین مسئله صورت نگرفته است. ولی پیشاپیش از نواقص موجود، عذرخواهی می نمائیم.

فصل اول : موسیقی و انواع آن
 

در این فصل برآنیم که تعریف مختصری از موسیقی ارائه داده و با اقسام آن آشنا شویم که البتّه محصوردر این اقسام نبوده و ممکن است به اعتبارهای مختلف، اقسام مختلفی پیداکرد، ولی در یک تقسیم بندی کلّی می توان آن را به اقسامی که بعداً خواهد آمدتقسیم نمود.

تعریف موسیقی
 

برای موسیقی تعریفهای زیادی ارائه شده و از زوایای مختلفی به آن نگریسته شده است . موسیقی را می توان هم ازلحاظ لغوی و هم از لحاظ اصطلاحی مورد بررسی قرارداد. این واژه، یک واژة یونانی است که به آن «موسیقیا»گفته می شود و ازآن به عنوان غنا ولحن نیز یاد شده است :
«بدان که موسیقی در لغت یونان، لحن است و لحن عبارت است از اجتماع در نغم مختلفه که آن را ترتیبی محدود باشد و بعضی این قید را زیاده کنند که کلام مفید بدان مقرون بود....و بعضی این قید را زیاده کنند که آن کلام، دال بر معانی که محرّک نفس باشد به تحریکی که ملایم غرض و لفظ او موزون باشد(1)هم چنین درتعریف موسیقی گفته شده« عبارتست ازاصوات وآهنگهایی که انسان را در عالمی که برای وی قابل توصیف نیست سیر می دهد و چنان بر اعصاب آدمی مسلّط می شودکه گاهی می خنداند ، گاهی می گریاند گاهی اعضاء و جوارح انسان را بدون اختیار به حرکت در می آورد، و زمانی تهییج عشق و شهوت می کند و آدمی را برده و غلام خود ساخته و بر اعصاب ، فکر ، عقل و روانش فرمانروایی می کند».(2)مانند ساز زدن فارابی دربزم سیف الدّوله که با ساز زدن او مدّتی همه خندیدند و باتغییر آهنگ، همه را به گریستن وا داشت و در آخر بانواختن آهنگی دیگر ، همه اهل مجلس را به خواب فروبرد و سپس ازآن مجلس خارج شدکه این جریان در تاریخ ، مشهور است.«ارسطو موسیقی را یکی از شعب ریاضی دانسته و فیلسوفان اسلامی نیزاین قول راپذیرفته اند ولی از آنجاکه همة قواعد موسیقی مانند ریاضی مسلّم و غیرقابل تغییر نیست ، بلکه ذوق و قریحة سازنده و نوازنده هم درآن دخالت تام داردآن را هنر نیز محسوب دارند».(3)زیبایی موسیقی بر حسب اثری است که درذهن و احساسات شنونده می گذارد . این هنر با دقّت و محاسبه و اندازه گیری دقیق انجام می گیرد شاید به همین خاطر است که در تقسیم بندیهای علوم قدیم و همان گونه که ذکرشد از شعب علوم ریاضی به حساب آمده است.

انواع موسیقی
 

شاید دریک تقسسیم بندی بتوان موسیقی را به دو دسته تقسیم کرد : 1ـ موسیقی طبیعی. 2ـ موسیقی هنری.
موسیقی طبیعی : عبارت است از اصوات و نغمه هایی که ازطببیعت و یا از حنجره حیوانات شنیده می شو د ؛ مانند صدای برگها و درختان هنگام وزیدن باد و یا مثل آواز پرندگان وموسیقی هنری : عبارت است ازآهنگهایی که انسان با وسایل مصنوعی(چون ویولون،گیتارو...) می سازد.تفاوت موسیقی طبیعی و مصنوعی یا هنری را شاید بتوان در این مسئله دانست که آهنگ های طبیعی دارای سیر ملایم و یکنواخت هستند لذا همواره برای انسان جذّاب و مفرّح و مسرت بخش بوده و بر نشاط انسان به صورت واقعی می افزاید و این مسئله کم و بیش شاید برای همه اتفاق افتاده ولی آهنگهای مصنوعی این گونه نیستند بلکه دارای ارتعاشات وزیر وبم های گوناگونی هستند و لذا به نسبت این ارتعاشات و زیروبم ها سلسله اعصاب از آن اثر می پذیرند و چون یکنواخت نیستند اثرات آن زیان بخش خواهد بود. در موسیقی هفت دستگاه اصلی و البته دستگاههای فرعی نیز وجود دارد و هرگونه صدایی که انسان تولید کند در یکی از این دستگاهها می گنجد . بالأخره بعد از آن که موسیقی را به طبیعی و هنری تقسیم کردیم موسیقی هنری نیز خود ازلحاظ فقهی به موسیقی حلال و موسیقی حرام تقسیم می شود.اگر موسیقی غنا باشد و جزء موسیقی حرام شناخته شده باشد، قطعاً در انسان تاثیرات منفی بسیاری خواهد گذاشت . البته در برخی از مراکز انرژی‌ درمانی ثابت شده است که اصوات آثار بسیاری بر احساسات و روح بشر برجا می‌گذارد که هم ممکن است سودمند وهم زیانبار باشد و در آینده درباره اثرات منفی یا مثبت آن مطالبی خواهدآمد.

فصل دوم : فرق موسیقی و غنا چیست ؟
 

بعد از آشنایی کلّی باتعریف موسیقی وهمچنین انواع موسیقی، بدنیست به جواب سؤالی که در ذهن افراد زیادی هست بپردازیم وآن این که چه تفاوتی میان موسیقی و غنا وجود دارد؟ و مرز این دو کدام است؟ برای پاسخ به این پرسشها از نظرات علما و مراجع بهره می گیریم.
حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله):
«غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد که ازگناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است . ولی موسیقی نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است . واگر به آن نحو نباشد فی نفسه جایز است و اشکال ندارد».(4)
حضرت آيت الله صافي گلپايگاني(حفظه الله):
«غنا عبارت از آوازي است که مشتمل بر ترجيع و صوت و طرب انگيز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسيقي گاه بر غنا وگاه بر آلات مختلف موسيقي مانند تار، سنتور، دف و غيره اطلاق مي شود. موسيقي را اگر به همان معناي غنا و آوازها و سازها و بکار گرفتن آنها بدانيم ، فراگرفتن موسيقي که از قديم الايّام بين اهل لهو و بزم متداول بود و در کشورها و مناطق مختلف انواعي از آن بکار برده مي شده و مي شود همه حرام است».(5)
حضرت آيت الله فاضل لنکراني(ره):
«غنا عبارتست از آوازی که درآن صدا را در گلو می گردانند که به زبان عرفی چهچه می گویند و طرب (تحوّل غیر اختیاری در مستمع) انگیز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد.... غنا صوتی است که باترجیع و طرب همراه باشد ومناسب مجالس لهو و لعب باشد».(6)

سؤال : اگر استماع موسيقي هيچ گونه تأثيري در انسان نداشته باشد، آيا باز حرام است؟
 

جواب همه مراجع : اگر از نوع موسيقي حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست ؛ هر چند در شخص تأثيري نداشته باشد. (7)تبصره: موسيقي حرام ، غالباً آثار ناپسندي دارد و باعث بيگانگي از خدا و تحريک شهوت و آلودگي به مفاسد ديگر مي شود ولي حکم، تابع اين امور نيست و اگر به فرض، در موردي موسيقي حرام ، هيچ تأثيري در روح و روان انسان برجاي نگذارد باز گوش دادن به آن جايز نيست.

اولین غنا :
 

بنابر آنچه در معارف اسلامی آمده است:«اولین کسی که مرتکب غنا شد ، شیطان بود(8)و ازآن به بعد غنا رواج پیدا کرد. همچنین در روایتی از امام جعفرصادق(ع)آمده است : « وقتی آدم رحلت نمود ابلیس و قابیل بارحلت او خوشحال شدند،آن دو در اجتماع شرکت کردند و به نشانة شادی برای مرگ آدم از تنبورها و وسائل لهو (موسیقی) استفاده کردند پس هرکس در روی زمین از این وسائل لذت می برد از پیروان آن می باشد»(9)
باید دانست در متون دینی واژۀ موسیقی به چشم نمی خورد ولی به جای آن واژه های غنا ، لهو ، ملاهی و مصادیق آلات موسیقی مانند : مزمار(نی و فلوت)، معزف (تار) ، عود ، طبل ، تنبور و مانندآن به کار رفته است.

فصل سوم : اثرات موسیقی برجسم و روان.
 

حال که تفاوت موسیقی وغنا و احکام آنها دانسته شد به یکی ازمهمترین بخشهای این نوشتاریعنی انواع اثرات موسیقی برجسم و روان انسان می پردازیم. دربارة حوزة تأثیرگذاری موسیقی و این که اصالتاً مخاطب آن کدام یک از این دو (جسم و روان) هست باید گفت : « مخاطب حقیقی این هنر ، مغز و روان انسانها است ، نه حس بینایی و نه حس شنوایی ؛ زیرا این دو حس چیزی جز واسطه انتقال اصوات فیزیکی به مغز و روان انسانها نیست .تیز گوش ترین انسانها که دریافت درونی از معنای موسیقی ندارند ، هیچ درکی درباره آن نمی توانند داشته باشند ، حتی تفسیر و چگونگی برداشت انسانهایی که در یک جامعه و در پوشش یک فرهنگ و یک محیط و سرگذشت زندگی می کنند گوناگون می باشد،اگرچه همه آنان ازحس شنوایی مساوی برخوردار بوده باشند(10)ولی بالاخره اثر موسیقی دوگونه است :1ـ اثرات معنوی 2ـ اثرات جسمی.

اثرات معنوی و روحی موسیقی:
 

روح انسان ، مهم ترین جنبة وجودی انسان است، لذا هر آن چه که برآن اثر بگذارد می تواند در کمال و سقوطش، مؤثّر باشد. از این جا اهمّیت اثر موسیقی بر روح و روان انسان مشخّص می شود. ما در این بخش مهمترین آثار موسیقی را بر روح بررسی می کنیم:

1ـ گمراهی و غفلت ازخدا :
 

از بزرگ ترین آثاری که برای موسیقی ذکر شده است دور شدن از یاد و ذکر خداست . قرآن در سورة لقمان يكى از عوامل گمراهى و ضلالت را «لهو الحديث» دانسته است. «ومِن النّاسِ مَن یشتری لَهوالحدیثِ لیُضلَّ عن سبیلِ الله(11)«لهویعنی غفلت ،یعنی دورشدن از ذکرخدا ، دورشدن از معنویت ، دورشدن از واقعیتهای زندگی ، دورشدن ازکار وتلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی بند وباری».(12) در روايات اسلامى از «لهو الحديث» نیز به «غنا» تفسير شده است.(13) شنيدن غنا و موسيقى آن چنان اراده انسان را سست و غريزه جنسى شخص را تحريك مى‏كند كه شخص را از ياد خدا و قيامت باز می دارد لذا ازعوامل گمراهی به حساب می آید.

2- گرايش به فساد :
 

غنا و آواز مطرب و لهوى، انسان را به سوى شهوت و فساد اخلاقى مى‏كشاند و از راه پرهيزكارى باز مى‏دارد.مجالس غنا و موسيقى، معمولاً جزو مراكز مفاسد گوناگون است و این خود دلیل روشنی است بر این که موسیقی درگرایش به فساد نقش مؤثّری دارد . در حديثى از نبى اكرم(ص) آمده است : «الغناءُ رقية الزنا»:«غنا نردبان زنا است».(14)

3 ـ سوء عاقبت :
 

برای اثبات سوء عاقبت، به واسطة غنا و موسیقی به یک داستان کوتاهی که در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاده اکتفا می کنیم ، چرا که آن چه در زمان آن بزرگواران رخ داده، صرفاٌ یک داستان نیست بلکه باید عبرت برای سایرین وآنان که در زمانهای بعد می آیند قرار بگیرد. مردی به امام صادق(ع) عرض کرد: همسایگان من کنیزانی دارند که آواز می خوانند و با عود (یکی از آلات موسیقی) می نوازند . چه بسا به هنگام قضای حاجت نشستنم را طول می دهم، تا صدای آنها را بیشتر بشنوم.امام فرمودند: « این کار را نکن. در روز قیامت در برابر خداوند هیچ عذری نداری ؛ مگر سخن حق را نخواندی که می فرماید : گوش، چشم، دل، مسئولند و در برابر کارهایی که کرده اند، مورد سؤال واقع می شوند. » مرد عرض کرد : به خدا سوگند گویا این آیه را تاکنون نخوانده و نشنیده بودم. دیگر به خدا این کارها را انجام نمی دهم و از اوآمرزش می طلبم . امام سپس فرمودند: «برخیز و غسل کن و آن چه می توانی نماز بخوان، چون تا کنون به گناه بزرگی مشغول بودی و چه بد حال وتیره بخت بودی اگر بدون توبه و بر این حال از دنیا می رفتی.» (15) همین داستان کوتاه، خود مؤیّد بزرگی بر مطلب ما می باشد و تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل.

4- قساوت قلب :
 

يکي از اثرات شوم موسيقي بر روان انسان ها پديد آوردن بيماري قساوت قلب در انسان مي باشد. و مويّد اينکلام، سفارش رسول خدا (ص) به حضرت علي (ع ) مي باشد كه به ایشان فرموده اند:« يا على؛ سه كار دل راسخت كند: گوش دادن به آواز و موسيقى و شكار و به دربار سلاطين رفتن(16) افرادي که مداومت بر گوش دادن به موسيقي و مطربي دارند قلبشان مريض مي گردد. و نتيجه اين سختي و قساوت قلب اين مي شود که ديگر موعظه و پند در اين قلوب اثر نمي کند. زيرا طبق آيات قرآنی از آثار گناهکاري ، قساوت قلب است.خداوند متعال درقرآن مي فرمايد : قلوب افراد گناهکار مانند سنگ است يا سخت تر از سنگ . زيرا برخي از سنگ ها از ميانشان آب بيرون مي آيد يا از ترس خدا از بلندي ها فرو مي افتد.(17) ولي قلوب افراد گناهکار به قدري سخت است که ديگر چيزي از پندها و موعظه هاي الهي در آن اثر نمي نمايد.نشانه و علامت اين بيماري آن است که اين گونه افراد وقتي در مجلسي قرار مي گيرند که در آن سخن از خدا و قرآن و ياد مرگ و آخرت است، اهل موسيقي، حالشان بد مي شود و دوست دارند زود از اين گونه مجالس خارج شوند و بر عکس اگر در جايي باشند که سخن از دنيا و سرگرمي هاي گمرا ه کننده باشد . به اشتياق بر آن توجه مي کنند و دوست ندارند که تمام شود و باز تاييد کنندة سخنان فوق،آية 6 و7 سورة لقمان است که در آية 6 در مورد اهل «لهوالحدیث» توضيح و بلافاصله درآية 7 که مورد بحث ما است مي فرمايد: و چون آيات و گفتارما بر اهل لهو و موسيقي خوانده شود دوري گزينند و روي برگردانند و تکذيب آن گفتار نمايند مانند کسي که آن را نشنيده و گويا در گوش هاي ايشان سنگيني است از شنيدن آيات ما پس به ايشان عذابي دردناک را مژده بده.

5- از بین رفتن حيا :
 

امام صادق(ع) در این رابطه در حدیثی می فرمایند :«مَن ضُربَ في بَيته بَربَطٌ أربعينَ يوماً سلَّطَ اللهُ عليه شَيطاناً يُقال له القَفَندَر فلا يَبقي عضوٌ مِن أعضائه إلّا قَعدَ عليه فإذا كانَ كذلك نزعَ منه الحياءُ ولم يُبال ما قال و لا ما قيل فيه»(18)«كسي كه در خانه اش چهل روز بربط ( نوعي تار ) نواخته شود خداوند متعال شيطاني را به نام قفندر بر او مسلّط مي كند كه عضوي از اعضاي وي باقي نمي ماند مگر اينكه او را در برمي گيرد و هنگامي كه اين گونه شد حيا از او گرفته مي شود به گونه اي كه نسبت به آنچه به او گفته مي شود بي تفاوت مي گردد».در خصوص اهمّيت حيا نيز خوب است بدانيد رسول خدا (ص) در این باره فرموده اند : «حيا و ايمان با همديگر وابسته‏اند چون يكى از ميان برود، ديگرى هم از ميان مى‏رود».(19)و باز در اهمیّت حیا درحدیثی آمده است که:«کسی که حیا نداردایمان ندارد(20)شهید مطهّری در کتاب تعلیم وتربیت در اسلام به نقل ازمسعودی در مروّج الذّهب می نویسد : در زمان عبدالملک یا یکی ازخلفای بنی امیّه که موسیقی رایج بود خبربه خلیفه رسیدکه شخصی باکنیزش خواننده هستند و تمام جوانان مدینه را به فساد می کشند . خلیفه دستور داد آنها را آوردند .آن مردگفت : معلوم نیست آنچه این کنیز می خواند غنا باشد و ازخلیفه خواست خودش امتحان کند. وقتی کنیز شروع به خواندن کرد کم کم دید سرخلیفه دارد تکان می خورد و به جایی رسید که خلیفه چهار دست و پا راه می رفت و می گفت : بیا به امرکوب خودت سوارشو.
«واقعاً موسیقی قدرت فوق العاده ای مخصوصاً ازجهت پاره کردن تقوا و عفّت دارد».(21)

6ـ از بین رفتن قوّة تفکّر:
 

موسیقی بوسیله ارتعاشات خود، اعصاب راتحت تأثیر خودقرارداده وکم کم برقوای ادراکی چیره می شود.به عبارت دیگر«موسیقی به حسب انواع هنری که دارد وهریک از آن انواع مختلف یک حالت دراعصاب ادراکی بر می انگیزد، ازشهوت و بی بندوباری ویا شادی ونشاط و اندوه و یا خیالات عرفان گونه و یا دیگرحالات که همۀ آنهاحالاتی است خیالی و اوهام ساز ،دیگر ادراکات را بر کنار کرده و همان خیالات جای آن راگرفته و در مسیر انگیزه های موسیقی به حرکت در می آورد . در این حال پای عقل و ذهن و اندیشه به همان خیالات و اوهام بسته شده و درهمان مسیر خیال بافی های موسیقی درحرکت است و دیگر نمی تواند به خود آید.»(22)

7- از بين رفتن غيرت:

«إنّ شَيطاناً يُقال له القَفَندَرُ إذا ضَربَ في مَنزل الرَّجلِ أَربعينَ صباحاً بالبَربَطِ و دَخلَ الرّجالُ وَضع ذلك الشّيطانُكلَّ عضوٍ منه علي مِثله مِن صاحبِ البيَتِ ثمّ نفخَ فيه نفخةً فلا يُغار بعدَها حتّي تؤتي نساؤه فلايُغارُ.» (23)«كسي كه چهل روز در خانه اش بربط نوازند و مردمان بر او وارد شوند شيطاني به نام قفندر اعضاي خود را به تمام اعضاي بدنش مس مي نمايد ، پس غيرت از آن مرد برداشته مي شود تا به حدي كه با زنانش اگر فعل قبيحي كنند بدش نمي آيد ». با اين روايت شاید بتوان به يكي از علل اصلي رواج بد حجابي و فحشا در جامعه پي برد، چراكه براساس اين روايت به هر مقدارموسيقي در جامعه رواج پيدا كند غيرت از مردان زايل شده و نسبت به بد حجابي وتعرّض نامحرمان به ناموسشان ،بي تفاوت تر مي شوند.

8 ـ جنون و دیوانگی:
 

فشار شدید موسیقی بر روی اعصاب ، قدرت اندیشه و تفکّر را از انسان می گیرد لذا منجر به انجام کارهایی که با عقل تضاد دارد می شود.نمونه ای ازاین کارهای جنون آمیز را ذکرمی کنیم : «درملیون پنجاه هزار نفر بعد ازگوش کردن به یک کنسرت موسیقی چنان موسیقی آنها را به هیجان آوردکه ناگهان همه به هم ریختند و بدون جهت، هم دیگر را زخمی و مصدوم کردند و قبل از این که پلیس خود را برساند چند نفر به ضرب چاقو از پای درآمدند و به چندین دختر ، تجاوز شد وتعداد زیادی مجروح شدند»(24) یا« درایالت «لتیل راک» جوانی پیانو یاد می گرفت . نغمات موسیقی چنان درروح اوهیجان ایجادکرد که بدوندلیل ازجای برخاست وبا19ضربه چاقو،معلّم خودرا ازپای درآورد».(25)

9ـ افسردگی:
 

کسی که درموسیقی غوطه ور شد، حالت خمودی وافسردگی،یکی ازحالاتی است که بر او عارض می شود.این مسئله در کسانی که با مطالعه ودرس وبحث سروکار دارند بیشتر نمود دارد . به گونه ای که بعد از موسیقی رغبت آنها نسبت به مطالعه کمترشده و نیروی فکر آنها ضعیف می شود.روانشناس معروف ، دکتر «الکسیس کارل» درکتاب «راه و رسم زندگی» می نویسد : «برخی دانش آموزان می خواهند با توجه به رادیو درس خود را یاد بگیرند و در راه تحصیل پیشرفت کنند ، باید گفت رادیو نیز مانند سینما و موسیقی کاهلی کاملی می بخشد به کسانی که به آن سرگرمند(26)

10- نزول بلاهاي ناگهاني و عدم استجابت دعا :
 

هم اكنون بسياري به دنبال پاسخ اين پرسش مي گردند كه چرا زندگي هايمان با وجود رفاه ظاهري با بلاها و مصيبت ها آميخته شده و يا اينكه چرا هرچه دعا مي كنيم مستجاب نمي شود ؟ یکی ازعوامل این گونه مسائل راشاید بتوان در روايتي که از امام صادق (ع) نقل شده پیدا کرد.که فرموده اند : «بَيت الغناءِ لاتُؤمن فيه الفجيعةُ و لا تُجاب فيه الدَّعوةُ و لا يَدخلُه المَلَكُ.»(27) «خانه اي كه در آن غناء خوانده مي شود از مصيبت و بلاي ناگهاني ايمن نيست و دعا در آن مستجاب نمي شود و فرشته داخل آن نمي گردد .»اینها بخشهایی از مضرّات موسیقی بر روان و معنویّت انسان ها بود و اینک، اثرات جسمانی و مادی آن را بررسی می کنیم.

پي‌نوشت‌ها:
 

1. شریعت موسوی، مصطفی ،نظری به موسیقی ازطریق کتاب وسنت، به نقل از نفائس الفنون،محمدبن محمودآملی،ج3،ص83.
2. اولیایی،احمد،نگاهی به موسیقی ،ص9.
3. معین ،محمّد، فرهنگ فارسی معین،ج4،ص3031.
4. حسینی خامنه ای،علی،رهبرمعظّم انقلاب،أجوبة الإستفتائات،ص 250،م1138.
5. محمودی،محسن،مسائل جدیدازدیدگاه علماو مراجع تقلید،ص49.
6. فاضل لنکرانی،محمد،جامع المسائل،م 974و978،ص252.
7. استفتائات مراجع.
8. عاملی،محمدبن حسن،وسائل الشیعه، ج12،ص231،ح28.
9.همان،ص233وکلینی،محمدبن یعقوب،کافی،ج6،باب الغناءص1654،ح3.
10. جعفری،محمدتقی،موسیقی از دیدگاه فلسفی وروانی، ص117و118.
11. لقمان(31)،آیه6.
12. قدوسی، حسن، نکته های ناب، ص102.
13. وسائل الشّیعه،ج12،باب99،ص226،ح7.
14. مجلسی،محمدتقی،بحارالأنوار،ج79،باب99،ص247،ح26.
15. طباطبائی،محمدحسین،ترجمة تفسیر المیزان، ج13، ص107وکافی،ج6،،ص1655،ح10.
16. فیض مشکینی،علی اکبر،نصایح، ترجمه آیت الله احمدجنّتی ،ص 134.
17. بقره، (2)، آیة 74.
18. وسائل الشیعه،کتاب تجارت، باب100،ج12،ص232،ح2وکافی،ج6،،ص1655،ح17.
19. بحارالأنوار،ج71،باب81،ص331،ح4،به نقل ازکافی ،ج2،ص106.
20. همان.
21. مطهری،مرتضی،تعلیم وتربیت دراسلام،ص72.
22. نظری به موسیقی ازطریق کتاب وسنت، ص227.
23. وسائل الشیعه،كتاب تجارت،باب 100 ،ج 12،ص 232،ح1وکافی،ج6،ص1655،ح14.
24. محمدی نیا،اسدالله،بهشت جوانان،ص359 وموسيقي از نظر دين ودانش،ص20،كيهان شماره 6265.
25. طاهری،مهدی،سلامتی وطول عمردراحکام اسلام،،ص84.
26. تاثیرموسیقی براعصاب وروان،ص62.
27. کافی،ج6،ص1655،ح15ووسائل الشیعه،ج12،باب99،ص225،ح1.


چهارشنبه 23 بهمن 1392
ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط یه بنده خدا در تاریخ 1392/11/25 و 14:28 دقیقه ارسال شده است

لهی تو بخشنده ترین و زیباترینی ، گوهر اشک میخری
دل شکسته میخواهی ، و عمل بی ریا میپذیری .
ما را از گناه سبکبار کن
و دیدگانمان را اشکبار و قلبمان را به عشق خودت گرفتار . . .
آمین

وبلاگ عالی دارید
من لوگوی وبتون رو داخل وبم قرار دادم خوشحال میشم شما هم لو گوی وبم رو داخل وبلاگتون قرار بدید


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
حــــمــــايــــت مــــيــــكــــنــــيــــم
مــــقــــتــــدا
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 882
کل نظرات کل نظرات : 579
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 7
تعداد اعضا تعداد اعضا : 18

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 2,987
باردید دیروز باردید دیروز : 4,954
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 11
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 26
بازدید هفته بازدید هفته : 2,987
بازدید ماه بازدید ماه : 106,538
بازدید سال بازدید سال : 914,673
بازدید کلی بازدید کلی : 2,659,281

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.80.77.124
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
لــــوگــــوي مــــا

.::لــــوگــــوي طــــلــــبــــه ســــايــــبــــري::.
.::لــــوگــــوي" size="15" name="T1" onclick="this.select()" dir="ltr" />

لــــوگــــوي دوســــتــــان
بــراي مــشــاهــده لــوگــوي دوســتــان كــلــيــك كــنــيــد...
ارتــــبــــاط بــــا مــــا
حـــمـــایـــت از مـــا
.::بــرای حــمــایــت از مــا کــلــیــک رنــجــه بــفــرمــائــیــد::.
رمــــزيــــنــــه ســــايــــت
My QR-Code
نــــواي آنــــلـايــــن
سـامـانـه پـیـامـکـی سـایـت

.:::ســامــانــه پــیــام کــوتــاه طــلــبــه ســایــبــری::.